Vítejte v pátém modulu online kurzu
V klimatickém vzdělávání se obvykle zaměřuje na předání informací a emoce jsou opomíjeny. Proč bychom měli s emocemi žáků pracovat a jak na to? Na otázku odpovídá Tadeáš Žďárský, lektor a metodik organizace NaZemi.
Mluvit o emocích nemusí být snadné, zvláště pro mladší žáky. Vyzkoušejte s nimi následující aktivity, které pomáhájí uvědomovat si a vyjádřit negativní pocity spojené se změnou klimatu.
Vytiskněte pocitové karty dostupné ke stažení níže. Vyberte si a vytiskněte obrázky zobrazující dopady klimatické změny z databáze Climatevisuals.org. Rozdělte žáky do dvojic. Každá skupina dostane sadu karet a obrázek. Obrázky můžete jen promítat na plátno ve třídě. Žáci nejprve diskutují ve dvojicích nad otázkami: Co je vidět na fotce? Jaký pocit ve mně fotka vyvolává? Důležité je, aby vždy mluvil jen jeden žák po dobu několika minut a druhý mu aktivně poslouchal, bez jakékoliv reakce e bez kometáře.
Nechte žáky, ať si ve třídě představí pomyslnou čáru, která reprezentuje škálu s dvěma póly: ANO - NE.
Říkáme nějaký výrok a žáci se postaví na pomyslnou škálu podle toho, jak moc s daným výrokem souhlasí/nesouhlasí. Výroky související s emocemi mohou být například:
Věřím, že klimatickou změnu se nám podaří odvrátit.
Zprávy o globálním oteplování mě zneklidňují/stresují.
Kvůli změnám klimatu mám obavy z budoucnosti.
Věřím, že také můžu přispět k pozastavení klimatické změny.
Vím, kterými konkrétními činnostmi můžu chránit klima /zmírnit dopady klimatické změny.
Cílem aktivity je povzbudit žáky, aby otevřeně mluvili o svých obavách z budoucnosti a hlavně podporovat jejich víru, že svým chováním dokážou něco ovlivnit. Nejprve si žáci vybaví pocity a okamžiky, když se cítili silní, kdy se jim podařilo něco ovlivnit a potom vizualizují své nejtemnější představy o změně klimatu. Aktivita končí představami, jak pocit vlastní síly využívat ke hledání možností pro zapojení se do aktivity na ochranu klimatu.
![]() ![]() |
![]() ![]() |
---|---|
Jak se děti vyrovnávají s klimatickou změnou? |