Jak se bruslařky udrží na vodě?

To je otázka, kterou si položili mladí badatelé. Ale kladli si i spoustu dalších otázek.


Jako třeba: Proč svíčka pod nádobou zhasne? Proč zmrzlá voda roztrhne nádoby? Co to je skleníkový efekt? Jaké jsou příčiny klimatických změn?Jak dostat vejce z úzkých? Proč se rostliny červenají?

V projektu Badatelé.cz bylo vytvořeno šestnáct badatelských lekcí. Jedna z nich je věnována „bruslařkám“ neboli hmyzu pohybujícímu se na vodní hladině. 
Žáci ze základní školy v Ledči nad Sázavou byli malými tvory nadšení a chtěli zjistit, jak žijí, a jak po té vodě vlastně chodí. Nejprve vyslovili různé hypotézy, které následně ověřovali. Jako laboratoř posloužila jezírka v lavorech. Pozorování lupou děti nadchlo, jedna bruslařka dokonce přijala nabízenou potravu z pinzety. Děti se živě bavily a zapisovaly, co vidí, a vlastně si ani nevšimly, že se učí.

„Myslel jsem, že bruslařka má čtyři nohy a ona jich má šest. A předníma si dokáže přidržovat potravu,“ zhodnotil jeden žák. 

Co dále žáci zjistili? Díky povrchovému napětí vody se udrží na hladině nejen bruslařka, ale třeba také alobal nebo krycí sklíčko.

„Nyní kápněte na hladinu saponát,“ vyzval žáky pan učitel. Efekt povrchového napětí zmizel a předměty se potopily pod hladinu. „Co by se stalo s bruslařkou, kdyby byla na hladině ona?“  Žáci strnule koukali a dodali, že by se asi utopila.

Badatelé Zobrazit web
Licence Creative Commons    © TEREZA, vzdělávací centrum, z. ú. 2012-2017. Všechna práva vyhrazena.
created by webdilna | com